Angļu valoda un dabaszinības - starppriekšmetu saikne mācību procesā
Mūsu projekta darba kompozīcijas centrā ir par Latvijas gada (2022) dzīvotni atzītā kritala - mājvieta, slēpnis un pat restorāns daudzām sugām. Kritala ir mežā guļošs, atmiris koks. To veidojot, par bāzi izmantojām vecu plastmasas cauruli, gar Daugavas krastu salasītos sprunguļus, dzelzs drātiņas un papīra līmlenti. Uzsvars uz kritalu tika likts tāpēc, ka šogad Latvijā tai ir vērsta īpaša uzmanība. Kritala ir mājvieta daudzām sēņu, gļotsēņu, ķērpju, sūnu, gliemežu un kukaiņu sugām. Tāpat kritalas kļūst par maltītes vai paslēpšanās vietu citiem meža iemītniekiem, piemēram, putniem un zīdītājiem. Latvijas Dabas fonds uzsver, ka tās kukaiņus sugas, kuras apdzīvo kritalas, dzīvos kokus neapdraud, jo uz kritalām un dzīviem kokiem mājo dažādas kukaiņu sugas. Līdz ar to nav ne mazākās vajadzības kritalas no meža izvākt, kā nereti maldīgi tiek uzskatīts.
Lai pagatavotu bioloģiski daudzveidīgos elementus, sākotnēji skolēni dabaszinību mācību priekšmetā atsvaidzināja zināšanas par barības ķēdēm, kā arī uzzināja, kādi ir 2022.gada Latvijas simboli.
Barības ķēdēs, ar kurām mēs projektā attēlojām barošanās attiecības starp organismiem, kas dzīvo apkārt mūsu izvēlētajai dzīvotnei, centāmies atrast vietu Latvijas gada putnam - lakstīgalai (Luscinia luscinia), pelēkbrūnajai upmalu pogotājai un gada kukainim - mārītei (Harmonia axyridis) ēdelīgajai austrumu ienācējai. Darbā attēlojām arī Latvijas gada augu - parasto purvpapardi (Thelypteris palustris Schott) - vides atveseļotāju.
Ar šo darbu vēlējāmies vērst uzmanību Latvijas nacionālajiem simboliem un nepieciešamībai saglabāt bioloģisko daudzveidību - runāt par kritalām, kā par svarīgu elementu, vietu kur būt dzīvības tīklam.
Angļu valodas stundās bērni apguva jaunu vārdu krājumu saistībā ar šo tēmu, strādāja komandās, veidoja barības ķēdes ar floru un faunu 3D formātā. Projektā, galvenokārt, tika izmantoti "zero-waste" materiāli: avīzes, kartons, plastmasas pudeles, maisiņi, utt. Pēc tam paveiktie darbi tika prezentēti angļu valodā un, visbeidzot, izlikti kopējā stendā.
Kopā projektā piedalījās aptuveni 86 skolēni.
Projekta ietvaros tika filmēts arī īss video kā daļa no konkursa pieteikuma.
Liels paldies visiem bērniem par aktīvu un ieinteresētu darbošanos! Veiksmi konkursā!
Skolotājas, D.Bebriša un J.Blaua