Sācies 2017./2018. mācību gads - turpinām darbu karjeras atbalsta jomā
Pagājušā gada absolventi ir atraduši savu tālāko ceļu izglītībā vai darbā. |
2017.gada
pavasara mēnešos izdevies realizēt 12 karjeras atbalsta pasākumus,
izmantojot projekta finansējumu. Ir notikušas grupu un individuālās
karjeras konsultācijas, notikuši informatīvi un izglītojoši pasākumi,
mācību ekskursijas, aktivitātēs iesaistīti sadarbības partneri. |
Šajā mācību gadā paredzēts realizēt 15 pasākumus Aizkraukles novada vidusskolas un Aizkraukles Vakara (maiņu) vidusskolas skolēniem pilnīgi visās klašu grupās.
Skolā strādā 2 karjeras konsultanti:Inna Grahovska (1.-4. klases)Linda Briška (5.- 12. klases - pieteikties uz individuālām konsultācijām iespējams, rakstot vēstuli e-klases pastā) |
„Apmeklēt ražošanas uzņēmumu”
17. novembrī 50 skolēni no 1.klasēm ieradās Skrīveru pārtikas kombinātā - vecākajā konfekšu “Gotiņa” fabrikā Ziemeļeiropā.
| |
Ciemošanās fabrikā deva lielisku iespēja sajust vēstures elpu un bērnības garšu vietā, kur konfektes “Gotiņa” top jau sešdesmit gadus.
Ekskursijas laikā bija dota iespēja plašās telpās izzināt uzņēmuma vēstures līkločus, apskatīt konfekšu “Gotiņa” papīrīšu kolekcijas un sendienu darbarīkus. Bērni tika cienāti ar ekskluzīvajām “Gotiņām” “kažociņā”' un “Krējuma pagales” bumbām. Kad krietni baudīti saldumi, tieši laikā bija veldzēties ar lauku dzērienu, kas arī radīts turpat ražotnē.Tika demonstrēts un apmācīts kā ietīt un sasaiņot savas konfektes līdzņemšanai un, kad konfekšu tīšanas prasmes apgūtas, bērni saņēma sertifikātus, kas to apliecina!
| |
Skolēni ieguva informāciju par uzņēmumu un tā vēsturi, ražošanu mūsdienās, kas balstīts uz sendienu receptēm un procesiem, par iespējām karjeras attīstībā, uzzināja vairāk par pārtikas un saldumu ražošanā iesaistītajām profesijām.
|
Šī ekskursija bija ļoti vērtīga un interesanta, jo deva iespēju izzināt ne tikai profesijas, bet arī aizdomāties par to, kā ir būt uzņēmējam un attīstīt pašam savu biznesu.
Karjeras konsultants Inna Grahovska
Tikšanās- meistarklase Kā gūt panākumus darba tirgū?
Diskusijas gaitā uzņēmējs dalījās pieredzē par sava uzņēmuma sākuma periodu, kad liela daļa veiksmes bija iespējama, nebaidoties no riska un kļūdām, kā arī, neapstājoties pie neveiksmēm.
Tika runāts par tām rakstura īpašībām un paradumiem, kas veido veiksmīgu uzņēmēju un konkurētspējīgu darbinieku darba tirgū. |
Sarunās tika analizēta saistība starp šī brīža mācībām skolā un veiksmi nākotnes karjeras veidošanā. Kas būtu jādara šobrīd, lai nākotnē varētu realizēt savus mērķus. |
Pēc pasākuma lielākā daļa skolēnu atzina, ka tikšanās ar personību, kas ir daudz sasniegusi uzņēmējdarbībā un var dalīties pieredzē, ir labākais veids, kā gūt atbalstu un zināšanas karjeras izvēles jomā. Skolēnu atziņas, kas gūtas pasākumā:
- Lai kaut ko iegūtu, ir jāriskē
- Ir jāpatīk tam, ko dari
- Neatmest ar roku pirmajās grūtībās
- Zināšanas par biznesa uzsākšanas procesu
- Gūtas idejas sava
biznesa uzsākšanai
Nesabojā karjeru, pirms tā ir sākusies!
Bieži vien nākotnes karjera ir atkarīga no lietām, par ko
ikdienā pat neaizdomājamies. Par to ANV 7c un 7m klases skolēniem bija iespēja
parunāt un padomāt, tiekoties ar lektori Kristīnu Sprūdžu. Lektore ir
profesionāle ar lielu starptautisko pieredzi sabiedrisko pasākumu
organizācijas, etiķetes, komunikācijas un protokola jautājumos. Ir uzkrāta
pieredze darbā Valsts prezidenta kancelejā, Saeimas kancelejā, Aizsardzības,
Ārlietu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, NATO samita
birojā, LR pārstāvniecībā Briselē, Eiropas Komisijas Sekretariātā Briselē un
MBA studijās Moorehead University,
ASV, kā arī vadot Latvijas Republikas proklamēšanas 90. gadadienas biroju.
Minot piemērus no dažādām dzīves situācijām, bija iespēja
izprast tās postošās sekas, ko nākotnes karjerai var nodarīt neapdomīga rīcība interneta vidē. |
Tika rastas atbildes uz jautājumiem
par to, kā darbinieks, neievērojot elementāras higiēnas prasības ikdienas
dzīvē, var apdraudēt savas darbavietas – uzņēmuma prestižu, kādā veidā
pieklājība un etiķete var ietekmēt cilvēka iespējas iegūt darbu, kāda veida
informāciju par potenciālo darbinieku katrs topošais darba devējs var iegūt
internetā, kā skolas laikā izdarītais var ietekmēt karjeras virzību pēc
vairākiem gadiem.
Karjeras konsultante Linda Briška
Ko es gribu sasniegt?
Janvārī Aizkraukles novada vidusskolā viesojās lektores, pašizaugsmes programmu treneres Ligita Millere un Anita Dzelzkalēja no Jauniešu akadēmijas “Pacelt Pasauli”, lai rosinātu 9. un 10. klašu jauniešus domāt par saviem nākotnes mērķiem. Darbā tika izmantota angļu psihologa un daudzu grāmatu autora Brajena Meina personīgās izaugsmes programma “Goal Mapping” (Mērķu plānošana), kas jau kopš 1995.gada ir palīdzējusi vairāk kā miljonam cilvēku visā pasaulē sasniegt savus mērķus un sapņus.
Nodarbību laikā tika noskaidrotas atbildes uz jautājumiem:
• Kā vislabāk sevi noskaņot, lai sasniegtu mērķus un raisītos domas par nākotni?
• Kāpēc ir svarīgi plānot savu dzīvi un domāt labas domas?
• Mērķu plānošanas pamatprincipi.
Tika rosināts radošs darbs pie sava mērķa vai projekta izstrādes – mērķu kartes. |
Individuāli strādājot pie sava mērķa, tika izvirzīts uzdevums - izplānot, kādi galvenā mērķa apakšmērķi un aktivitātes ir jārealizē jau šodien, lai sasniegtu iecerēto nākotnē.
|
Zīmīgākās skolēnu atziņas pēc pasākuma:
- Domāt pozitīvi
- Mērķi var mainīties katru dienu un tas nav slikti.
- Ir svarīgi plānot laiku.
- Ir jātic sev.
- Ir jāatšķir vēlmes no mērķiem, lai netērētu laiku īslaicīgai gribai.
- Vēlmi var pārvērst par mērķi.
- Nekad neatkāpties no mērķa.
- Ir jādara tas, kas patīk – tad acis spīdēs un nauda nāks! Karjeras konsultante Linda Briška
Par ko es varētu kļūt?
Februāra mēnesis
ir pasākumiem bagāts laiks karjeras izvēles jomā. Aizkraukles novada vidusskolā
pirmais karjeras pasākums februāra sākumā tika organizēts, lai astoto klašu
skolēni varētu tuvāk iepazīt profesijas, kas saistītas ar skaistumu. Lai
stāstītu par savām profesijām, skolā ciemojās fotogrāfi no 1000 fonu studijas, friziere Ieva Ūdre un stiliste Ineta Lesīte.
Pasākuma laikā
skolēni uzzināja, kādi ir šo profesiju plusi un mīnusi, kas
jāzina, kādām prasmēm un rakstura īpašībām jāpiemīt, strādājot šajās profesijās.
Meistari dalījās pieredzē par to, kā sākās viņu ceļš uz profesijas izvēli, kur
būtu visnoderīgāk apgūt profesiju un ko jau šobrīd skolēni var darīt, lai
varētu būt veiksmīgi savā nākotnes profesijā.
Skolēni ieguva arī praktiskas zināšanas par to, kāds ir katras profesijas darba vietas aprīkojums, darba rīki, ievērojamā darba drošība. Lai būtu priekšstats par savām iespējām vai vēlmēm izvēlēties šīs profesijas, tika dota iespēja praktiski darboties un izmēģināt savas prasmes.
Pēc
pasākuma skolēni guva daudz vērtīgu atziņu, kuras būtu nozīmīgas ne tikai šajās
profesijās strādājošajiem, bet arī izvēloties jebkuru profesiju:
- Uzsākot profesionālās gaitas, uzreiz nekas
nenotiek – sava vieta pamazām ir “jāiekaro” ar īpašu pakalpojuma veidu, ar
ieguldītu darbu, ar neatlaidību.
- Nav nepieciešami milzīgi ieguldījumi un dārgas aparatūras, lai parādītu, ka savu darbu var veikt augstvērtīgi un kvalitatīvi.
- Reizēm pietiek ar lielu vēlmi, interesi un centību.
- Ir jābūt milzīgai interesei par to, ko izvēlamies darīt.
- Strādājot stilista, fotogrāfa un friziera
profesijā, nekad nevar būt drošs, ka darba diena beigsies tam paredzētajā
laikā.
Karjeras konsultante Linda Briška
Vai es spēju kaut ko izveidot?
Februāra sākumā Aizkraukles novada vidusskolā pie 5.klašu skolēniem viesojās “Mazā Brīnumzeme” no Siguldas, lai ļautu iepazīt dažādu radošo tehnoloģiju, starpnozaru jomas - mākslu, mehatroniku, arhitektūru, programmēšanu, modelismu, animatoriku. “Mazā Brīnumzeme” ir miniatūrās pasaules ekspozīcija, izveidota mērogā 1:87, kas vilina ar māksliniecisko smalkumu, nākotnes tehnoloģijām, pilsētu, lauku, kalnu, ieleju un dažādām sadzīves ainiņām.
Pasākuma pirmajā daļā skolēni tika
iepazīstināti ar profesijām un prasmēm, bez kurām nebūtu iespējams izveidot
Mazās Brīnumzemes maketu - pie tā tapšanas ir strādājis metinātājs, galdnieks,
elektriķis, elektroniķis, mākslinieks, programmētājs, arhitekts un pat šuvējs.
Karjeras pasākuma otrajā daļā, katram skolēnam tiks dota iespēja iejusties “Mazās Brīnumzemes” darbinieka lomā - telpisku 3D maketu būves darbnīcā viņi apguva maketu būves iemaņas un izveidoja savu mazās pasaules gabaliņu.
Karjeras konsultante Linda Briška
Veiksmīgs uzņēmums Latvijā
23. februārī visas ANV 7. klases devās
iepazīt veiksmīgus Latvijas uzņēmumus. Pasākuma mērķis bija izzināt
veiksmīgā Latvijas uzņēmumā strādājošo darbinieku profesijas, praktiski darbojoties
gūt priekšstatu par šajās profesijās nepieciešamajām prasmēm, īpašībām un
apgūstamo izglītību. Lai to realizētu, 7.a un 7.b klase devās uz Madonu, lai
ciemotos IK “55 Mārītes’’ un SIA “Madonas Karameles”, savukārt 7.c un 7.m klase
devās uz Aizkrauklē esošu veiksmīgu ēdināšanas uzņēmumu, kafejnīcu “Panna’’(SIA
“IMiga”).
Madonā skolēniem bija iespēja uzzināt, kā radušies
uzņēmumi, kādu profesiju pārstāvji var strādāt
uzņēmumā, kurā tiek ražotas karameles vai zāļu tēju produkcija un kāda izglītība ir nepieciešama, lai strādātu
šādā uzņēmumā. Tika izmēģinātas prasmes un zināšanas, kas nepieciešamas,
strādājot uzņēmumā. Skolēni mēģināja atpazīt zāļu tējas, gatavoja skrubi,
izmantojot augus, strādāja ar karameļu masu, lai pagatavotu un iesaiņotu konfektes.
Skolēni, kuri
viesojās Aizkraukles kafejnīcā “Panna”, bija sajūsmināti par iespēju iejusties
dažādu ēdināšanas uzņēmumā esošu profesiju pārstāvju lomās. Skolēni gan
uzzināja ļoti daudz informācijas par kafejnīcas tehnisko aprīkojumu, gan
prasmēm un zināšanām, kas nepieciešamas labam darbiniekam vai uzņēmuma
vadītājam. Skolēni noskaidroja, cik grūts darbs ir pavāram, kāda ir ikdiena,
profesijas plusi un mīnusi.
Lai rastos
priekšstats par to, kāds darbs jāiegulda, lai galds būtu skaisti klāts ar
klienta pasūtītajiem ēdieniem, skolēniem tika dota iespēja gan gatavot ēdienu,
gan pareizi saklāt galdu.
| |||
Pēc
veiksmīgu Latvijas uzņēmumu apmeklējuma, skolēni bija guvuši noderīgas atziņas:
|
|
|
Starptautiskā izglītības izstāde “Skola- 2018”
Skolēni ieguva informāciju par studiju programmās dažādās augstskolās, koledžās, profesionālajās skolās, sadzīves apstākļiem dažādās mācību iestādēs, iestāšanās nosacījumiem, prakses iespējām. |
Skolēnu atsauksmes pēc izstādes:
- Līdz
galam vēl neesmu izlēmis, kur mācīties, bet tagad ir lielāka skaidrība par
iespējām;
- Mainījās
domas par līdzšinējo izvēli;
- Patika
tas, ka bija iespēja parunāt ar studentiem, kas jau mācās izvēlētajā
specialitātē;
- Ļoti
daudz informācijas, sākumā bija grūti atrast nepieciešamo;
- Ļoti laba iespēja redzēt visas mācību
iestādes vienkopus un salīdzināt
programmas
Darbs ar ūdeni un ūdenī
Aprīļa
beigās Aizkraukles novada vidusskolā norisinājās darbnīcas, kurās skolēni tika
iepazīstināti ar profesijām, kuru ikdiena ir saistīta ar ūdeni.
Tika
atbildēts uz jautājumiem: Ko ikdienā dara
hidroģeologs? Kas atrodas zem zemes
un kā to pēta speciālisti? Kādas
karjeras iespējas un profesionālie virzieni iespējami, ja interesē viss, kas
saistīts ar ūdens izpēti? Kādam jābūt cilvēkam, kurš vēlas strādāt par
hidrologu? Kur mācās topošie hidrologi? Kādiem mācību priekšmetiem jāpievērš
īpaša uzmanība jau skolas laikā? Kāda veida uzņēmumos darbojas cilvēki, kuru
darbs saistīts ar ūdens izpēti?
Radošajās darbnīcās skolēni veica eksperimentu, lai no vairākām ražotnēm
noteiktu vainīgo apkārtējā ūdens
piesārņošanā, kā arī mēģināja veikt
ūdens attīrīšanu.
Pēc pasākuma skolēni novērtēja to, atzīstot, ka šīs darbnīcas un tikšanās veiksmīgi ļāva saprast, kur un kādās profesijās ir iespējams realizēt interesi par ūdens izpēti, ūdens kvalitāti, pazemes ūdeņiem:
- Man patika tas, ka es uzzināju daudz ko par ūdens ieguvi Aizkrauklē;
- Patika lietas, ko varēju sasaistīt ar savu ikdienu;
- Kopumā interesanta, man jauna informācija;
- Uzzināju, kā noteikt no kurienes nāk piesārņojums upēs, jūrās;
- Man patika eksperimenti, kurus mēs veicām. Karjeras konsultante Linda Briška
“Darba pasaules iepazīšana – Skursteņslauķis – laimes nesējs”
2018. gada 12. aprīlī un 23. maijā
2.
klašu skolēni un 1.-4. m klašu (mazākumtautību), 4.a, 3.d, un 4. d klases
skolēni tikās ar LAK
Skursteņslaucītāju amata meistaru Jāni
Andersonu un vienīgo sievieti – skursteņslauķi Latvijā Līgu Ondzuli (mūsu
skolas absolventi), piedalījās sekojošās aktivitātēs:
Karjeras konsultante Inna Grahovska
Karjeras izvēles krustceles zināšanu sabiedrībā
Pirms izšķirošās karjeras izvēles veikšanas pavasarī, 12.klašu skolēnus uz tikšanos aicināja kādreizējais skolas absolvents, šobrīd karjeras konsultants un lektors, Mārtiņš Geida.
Lektors runāja par to, kāda nozīme ir mācībām skolā un studijām augstskolā, ko nozīmē atrasties īstajā vietā un darīt darbu, kas patīk. | |
Lektors pievērsa jauniešu uzmanību lietām, par ko ikdienā maz aizdomājas, piemēram, stājai un ķermeņa pozīcijai ikdienā un ierodoties uz darba interviju. Pirms pasākuma jauniešiem bija dota iespēja strādāt pie sevis izpētes anketas, kurā bija dažādi jautājumi par mācībām, savām spējām un talantiem, sociālo vidi, kultūru, motivējošiem faktoriem karjeras izvēlē. | |
Pēc pasākuma jaunieši pauda viedokli par pasākumā gūto informāciju un pieredzi: · Uzzināju, ka darba intervētājs pirmajā minūtē potenciālo darbinieku noskenē un pārbauda, vai viņš baidās; · Uzzināju, kā izturēties/stāvēt, kad esmu ar darba devēju vai vienkārši kādu cilvēku; · Patika brīvība, kas valdīja šajā lekcijā; · Dzīvē var izmēģināt daudz un dažādas profesijas; · Patika autora dzīves pieredze, info par personību-stāju, info par jautājumiem, kas atbildēti iepriekš uz lapām, info par pašizaugsmi. Ļoti noderīga lekcija. |
Karjeras konsultante Linda Briška
Literatūra – no aicinājuma līdz profesijai
Maija beigās Aizkraukles novada vidusskolā viesojās divi cilvēki, kuru ikdienas profesionālā darbība ir saistīta ar literatūru. Rakstniece Luīze Pastore un dramaturģe un dzejniece Agnese Rutkēviča.
Tikšanās laikā 6., 10. un 11. klašu skolēni noskaidroja, kādās profesijās ir iespējams darboties saistībā ar literatūru, kādu profesiju pārstāvji ir iesaistīti darbā, lai taptu grāmata. Literātes pastāstīja par savu ceļu literatūrā, izglītības iespējām, un rosināja jau šobrīd darboties valodas un literatūras jomā, ja ir vēlēšanās savu nākotni saistīt ar vārda mākslu.
Nodarbības otrajā daļā skolēniem tika dota iespēja praktiski darboties profesijā, izmantojot savas prasmes un zināšanas. Tika izmantoti spēles elementi, praktiski vingrinājumi un uzdevumi.
Pēc pasākuma vidusskolēni atzina, ka ir guvuši priekšstatu par dzīves vērojumu kā literāra darba tapšanas elementu, apzinājušies iespējas un riskus, ko sniedz profesionāla darbība literatūrā, izpratuši profesijas plusus un mīnusus, literāra darba tapšanas un publicēšanas problēmas. |
Bet 6. klašu skolēni atsauksmes par pasākumu sniedza vizuālā veidā, savas domas ilustrējot. |
Karjeras konsultante Linda Briška
Pats savām rokām
Izskanot mācību gadam, Aizkraukles novada vidusskolas 6. klašu skolēniem tika organizētu praktisko profesiju iepazīšanas diena.
Trīs dažādās darbnīcās skolēni iepazina 3 profesijas, kurās ir nepieciešamas praktiskas iemaņas un roku darbs.
Iepazīstot metāla apstrādes meistara profesiju, skolēniem bija iespēja uzzināt, cik liels darbs ir jāiegulda līdz skaista mākslas darba tapšanai, kādi instrumenti ir nepieciešami jebkuram metālmāksliniekam, cik būtiska ir drošības ievērošana darbā. Skolēni paši izmēģināja spēkus, lai radītu metāla detaļu.
Lai iepazītu profesiju dizainers, skolēniem tika dota iespēja izstrādāt dizaina produktu – krūzīšu paliktņu sēriju, izmantojot vienu konkrētu tematiku un dotās krāsas. Tapa krūzīšu paliktņi ar tādiem nosaukumiem, kā piemēram, “Saulriets”, ‘’Jūras dzelme”, u.c.
Trešajā darbnīcā skolēni ieguva informāciju, iepazina un izmēģināja profesiju šuvējs, konstruktors, piegriezējs. Skolēni gatavoja maciņu telefonam, veicot darbu no sākuma idejas līdz gatavam veikumam (konstruējot, piegriežot, šujot).
Kā noskaidrojās sarunās ar skolēniem, visspilgtākie iespaidi, īpaši zēniem, bija par metālkalēja darbnīcu, jo visi zināja A.Brimerberga darinātos vides objektus pilsētā. Skolēni bija ļoti lepni par pašu izkaltajām lietām. Viņi par šo profesiju izteicās, ka tā prasa lielu pacietību, zināšanas un drošības un piesardzības ievērošanu, jo darbošanās notiek ar dzīvu uguni. Ļoti būtisks ir arī fizisks spēks.
Šūšanas darbnīca vairāk patika meitenēm, jo zināmas iemaņas bija jau no mājturības stundām. Viņas arī jutās drošākas un pārliecinātākas par sevi. Bet bija klase, kurā tieši zēni ar vislielāko aizrautību piesēdās pie šujmašīnas un pagatavoja maciņu telefonam.
Dizainera darbnīcā skolēniem patika tas, katrs varēja radoši izpausties, sākot jau ar to, ka izvēlējās krāsas, ar kurām strādāt (uz katra galdiņa bija novietota cita krāsu gamma), tad izvēloties ornamentu, krāsu laukumus vai dekoratīvu rakstu, ko uzgleznot uz paliktnīša un vienojošo tēmu. Gala produkts viņiem bija nozīmīgs, jo visi to paņēma piemiņai līdzi.
Kā secināja skolēni, pasākums bija izdevies, viņi to atzinīgi novērtēja, darbojoties laiks paskrēja nemanot.
Karjeras konsultante Linda Briška
•“Lejas bitēnos” pie lauksaimnieka Roberta Jakubovska izglītojamie redzēja un uzzināja kā kopj trušus, kazas, ponijus, zirgus un mājputnus – vistas, pīles, zosis, tītarus, starausus, fazānus un pat pāvus.
•Lauksaimnieka lauku mājā apskatīja zirglietas no sendienām līdz mūsdienām.
Karjeras konsultante Inna Grahovska
Izglītojamie mācību ekskursijā tikās ar vietējiem amatniekiem un darbojās radošās darbnīcās:
Karjeras konsultante Inna Grahovska